Basis-Traumaseksuoloog:
Opleiding tot Traumaseksuoloog BE (Basis Educatie) ©
inhoud, urenoverzicht, profiel BE
Traumaseksuologie Module I: Psychische Dwarslaesie ©
Het moment
De shock, de seks, verlies van je kind-zijn, hulpbehoevend worden, het geheim, de verloren seconde, voor en na het moment.
De tussentijd
Bewegingen, geheim, bagatelliseren, schuld schaamte en het collectieve nee.
De schade door de shock, de seks, het verlies van je kind-zijn, het geheim
de hulpbehoevendheid , de verloren seconde en jong misbruik.
Aanvullende theorie
Dissociatie en projectie.
De gevolgen van de schade door de shock, het verlies van je kind-zijn, getuigezucht, het geheim, de verloren seconde en actief slachtofferschap.
Aanvullende theorie
Identiteitsontwikkeling: veiligheid en zelfbescherming, verstoorde agressie, behoefte versus grenzen, lichaamsbewustzijn.
Traumaseksuologie Module II: Traumaseksualiteit ©
Dit is het vervolg op Traumaseksuologie l. Daarin is gebleken dat persoonlijke trauma’s van deelnemers nog vaak een grote rol speelden en deze gevoelslagen voorrang namen op cognitie, houding en vaardigheden. Het is echter ook nodig om seksueel misbruik ten volle bewust te worden en van binnenuit te begrijpen. De geboden theorie brengt deelnemers in contact met de eigen ‘bezetters’ en daarmee begon de uitdieping van hun eigen (al dan niet -) seksuele trauma. Het is vaak moeilijk om te onderkennen dat zelfs in de uithoeken van je persoonlijkheid residu van misbruik te vinden is. Misbruik heeft vele vormen. In deel II komt de focus meer en meer op het verwerkingsproces te liggen en de hulp die je met psychodrama-modellen en technieken kan bieden aan je cliënten. De theorie uit Traumaseksuologie is het uitgangspunt en ervarend leren ook nu weer de methode.
De schade door de te vroege seks: vaste verkering, seksuele imprint, confrontatie met seksualiteit, speciaal uitgekozen.
De gevolgen van de schade door de seks: Traumaseksualiteit: tweestrijd, actief slachtofferschap, identiteitsvragen: ik/dader (homo-hetero, jongen-meisje, fetisj, dwangmatigheid).
Aanvullende theorie: Identiteitsontwikkeling, bedding en geborgenheid, projectie en dissociatie.
Familie en relaties: Bedding en geborgenheid, gevende en nemende ouders, terug in eigen familie.
Afscheid van de dader: Verbreken van verbindingen met de dader, dader confrontatie.
In dit vervolg wordt verwacht dat er geoefend wordt met de modellen in een intervisiegroep / oefengroep. We werken aan verdieping van de kennis over Traumaseksuologie en het is hierbij niet te vermijden dat je jezelf weer tegenkomt.
Traumaseksuologie Module III: Verwerkingsproces en integratie
De gevolgen van de schade door het misbruik: Autopsychodrama’s en actief slachtofferschap.
Familie en relaties: Slagschaduw, Veiligheid en autonomie, geborgenheid en initiatief, Ik en presteren, gevende en nemende ouders, terug in eigen familie. Individualiseren.
Aanvullende theorie: Systeemtheorie, Identiteitsontwikkeling, projecties, overdracht en tegenoverdracht.
Afscheid van de dader: Doorbreken van verbindingen met de dader, dader confrontatie.
Integratie en betekenis: Catharsis, loslaten en vergeven.
Ook hier wordt gewerkt met de in module II begonnen intervisie /oefengroepen.
Overzicht uren
Basisopleiding totaal: 345 SBU, waarvan 117 contacturen.
Module 1: 105 SBU
Contacturen (6 dagen), deelname oefengroep (2 dagdelen), schrijven reflectie verslagen (12 uur), literatuurstudie theorie (48 uur).
Module 2: 114 SBU
Contacturen (6 dagen), deelname oefengroep (4 dagdelen), schrijven reflectie verslagen (15 uur), literatuurstudie theorie (48 uur).
Module 3: 126 SBU
Contacturen (6 dagen), deelname oefengroep (4 dagdelen), schrijven reflectie verslagen (15 uur), literatuurstudie theorie (48 uur).
Eindexamen: 50 uur
Eindopdracht na module III
Toetsing voor certificering
De deelnemers ronden de basisopleiding af met een eindopdrachten. Deze bestaat uit vijf delen.
De deelnemer:
- begeleidt een cliënt of medecursist door middel van twee modellen en schrijft hierover een reflectieverslag
- doet een vragenlijsten analyse
- schrijft een persoonlijk leerverslag over de drie modules
- organiseert een /voorlichtings- / infobijeenkomst over Traumaseksuologie
- doet een theorie-examen
Wanneer deze eindopdracht met een voldoende resultaat wordt afgerond is de deelnemer een Basis–Traumaseksuoloog en kan hij/zij deelnemen aan het vervolg van de opleiding.
De opdrachten en beoordelings-criteria staan op de website voor de studenten.
Profiel Basis-Traumaseksuoloog ©
Een Basis Traumaseksuoloog is een hulpverlener of ervaringsdeskundige die diepgaande kennis heeft van de Traumaseksuologie (de theorie en methode). Een hulpverlener is in staat om dit te integreren in zijn/haar professionele handelen. Hij/zij kan zich verder ontwikkelen tot Traumaseksuoloog CP. Deze integreert de methode psychodrama met de methode Traumaseksuologie.
Een ervaringsdeskundige zonder opleiding tot hulpverlener, kan zich verder ontwikkelen in het geven van voorlichting en informatie.
Een Basis-Traumaseksuoloog heeft diepgaande kennis van:
- de specifieke verbinding tussen trauma en seksualiteit
- psychische dwarslaesie
- traumaseksualiteit
- actief slachtofferschap
- fasen in het verwerkingsproces (huis van herstel)
- herhalingsgedrag in gezin/familiesysteem
Een Basis-Traumaseksuoloog bezit de volgende vaardigheden. Hij/zij:
- kan de testen psychische dwarslaesie, traumaseksualiteit, verwerkingsproces en de test voor partners interpreteren https://traumaseksualiteit.nl
- kan het model van de innerlijke verdeeldheid neerzetten en tevens een model naar keuze. En in deze modellen iemand begeleiden
- pakt non-verbale signalen op
- neemt regie, leiding en begrenst
- scheidt patroon en persoon
- kan reflecteren
Een Basis-Traumaseksuoloog handelt vanuit de volgende grondhouding. Hij/zij:
- vindt de juiste balans tussen nabijheid en professionele afstand
- heeft respect voor de cliënt
- werkt vanuit gelijkwaardigheid
- is nieuwsgierig en open
- geeft aandacht en erkenning
- is betrouwbaar en transparant handelt integer en ethisch
Een Basis Traumaseksuoloog zet zichzelf in als belangrijkste instrument. Hij/zij
- is zich bewust van zijn/haar eigen geschiedenis en de thema’s die nog om aandacht en verwerking vragen
- is zich bewust van zijn/haar eigen gevoelens, behoeften, hunkering, drijfveren, belemmerende gedachten en hoe deze doorspelen in zijn professioneel handelen
- kent zijn/haar kwaliteiten en valkuilen en weet wat hij/zij nog verder wil ontwikkelen
- kent zijn/haar beperkingen en wijst door indien nodig
Profiel Basis Traumaseksuoloog © – EXCETRA – augustus 2020